assalamualaikum

assalamualaikum

Thursday 10 March 2016

3.PENGURUSAN SEBAGAI SAUDARA SESAMA ISLAM


Peranan pengurusan sebagai saudara sesame islam akan memastikan pengurusan memperlakukan pekerja sebagai saudara mereka sendiri. Peranan ini jelas disebut dalam sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:'  Orang-orang yang bekerja dibawahmu ialah saudaramu. Orang yang bekerja dibawahmu sebenarnya diizinkan Allah mengikut perintahmu. Seorang yang mengambil saudaranya sebagai pekerja wajib mmberinya makanan daripada apa yang ia makan dn memberi pakaian daripada apa yang ia pakai. Dan para pekerja tidak boleh dibebankan dengan tugas-tugas di luar daripada kemampuan mereka. Jika anda telah berikan mereka tugas berat maka anda hendaklah menolong mereka.

Hadis di atas mengandungi menghuraikan beberapa implikasi penting dalam perhubungan pengurusan dengan pekerja dalam pengurusan islan, antaranya:

1) Islam mengakui autoriti dan kuasa pengurusan untuk memberi arahan dan perintah kepada pekerja,   selagi arahan tersebut berada dala bidang kuasa pengurus, berkaitan dengan kontrak pekerjaan dan yang tidak bertentangan dengan ajaran islam.

2) Pengurusan mesti menganggap pekerja sebagai saudra kepadanya

3) Seorang pekerja mempunyai hak asasi yang mesti dipenuhi oeh majikan seperti hak mendapat upah yang mencukupi bagi memenuhi keperluan minimum seorang pekerja.

4) Memberi kerja yang sesuai dengan kebolehan da kelayakkan pekerja.
5) Seorang majikan yang memberi tugas yang berat kepada pekerja,perlulah menolong pekerja untuk melaksankan kerja tersebut.

Bagi merealisasikan peranan ini, seorang pengurus mestilah membuang sifat ego dalam profesionya untuk duduk bersma-sama dengan pekerjanya. Secara kesimpulannya, penugaan manusia sebagai pengurusan dunia ada;h bertujuan untuk menjalinkan ikatan di antara manusi dengan:

a) PENCIPTANYA (HABLUN MINALLAH)

-Manusia tidak boleh mengagung-agungkan inovasi -inovasi manusia berupa perundangan, adat-istiaat , teori-teori dan falsafah-falsafah yang bertentangan dengan ajaran islam itu sendiri. (jiwa Mohd, Isa (1998)."Konsep pengurusan dari perspektif islam " Jurnal produktiviti 5)

Secara idealnya pula, seseorang itu tidak harus tunduk atau menurut perintah ketuanya ataupun mana-mana pihak sekiranya perintah tersebut jelas berlawanan dngan prinsip-prinsip islam



b) SESAMA MANUSIA ( HABLUN MINANAS)

-Menyeru manusia memperbaiki dan mempertingkatkan hubungan kerjasama antara mereka bagi kesejahteraan hidup bermasyarakat. Hubungan di antara manusia sesame manusia hendaklah berlandaskan kepada nilai-nilai persaudaraan, toleransi, kasih saying, persefahaman dan keadilan. Jika nilai-nilai ini diabaikan , masyarakat akan menjai kucar-kacir dipenuhi dengan syakwasangka, permusuham dan perbalahan.

No comments:

Post a Comment