assalamualaikum

assalamualaikum

Thursday 10 March 2016

1. PENGURUS SEBAGAI HAMBA ALLAH


Peranan seorang pengurus sebagai hamba Allah lebih menjurus kepada sikap dan kelakuan pengurus ke arah perhubungan secara langsung dengan Allah SWT untuk mnjadikan dirinya seorang yag beriman dan beramal soleh. Seorang pengurus Islam mesti yakin Allah amat Maha Mengetahui terhadap segala tindak-tanduk dan perlakuan dirinya kerana Allahlah yang mencipta dirinya dan manusia yang lain.

  Tugas utama pengurus Islam ialah beribadah dengan menyerah seluruh jiwa raganya kepada Allah SWT. Bagi menghubungan dirinya terus dengan Allah SWT, seorang pengurus seperti manusia yang lain wajib menunaikan solat fardhu lima waktu sehari semalam.

  Kesan daripada peranan ini menjadikan pengurus sedar bahawa jawatan yang diterima bukanlah sebagai tempat untuk menonjolkan kuasa dan pengaruh bagi kepentingan peribadi. Dengan itu, seorang pengurus tidak boleh ego dalam mengurus dirinya dan pekerjanya. Sebagai hamba, seorang pengurus akan sentiasa berhati-hati dalam menjalankan tugas pengurusan supaya sifat mazmumah atau yang tidak elok dapat dijauhi dan tidak dilakukan sama sekali.

No comments:

Post a Comment